Date: Saturday, 2025-06-28, 6:19 PM | Message # 1
Це був ще перший тиждень нашої подорожі Центральною Азією, і досі ми відвідали лише Самарканд і Бухару . Хоча ми були загіпнотизовані екзотичною грацією цих стародавніх міст, невблаганна серпнева спека посушливих узбецьких низовин виснажила нас і змусила виснажити. Прагнучи прохолоднішого клімату, ми з радістю почули про Національний парк Заамін.

Панорамний вид на гори в національному парку Заамін в Узбекистані
Панорамний вид на гори в національному парку Заамін
Розташований у Джизакській області Узбекистану , біля кордону з Таджикистаном, Національний парк Заамін є найстарішим природним заповідником країни та райським куточком для любителів активного відпочинку. Парк, що простягається на мальовничих західних схилах Туркестанського хребта, відомий своїми різноманітними ландшафтами — від пишних ялівцевих лісів до альпійських лук — на тлі вражаючих гір заввишки понад 3000 метрів.

Парк є домівкою для багатих видів, включаючи рідкісні види, такі як дикий баран Северцова, снігові барси та різні хижі птахи, що робить його ідеальним місцем для любителів природи та спостерігачів за дикою природою. Для шукачів пригод Заамін пропонує чудові пішохідні та трекінгові стежки з панорамним видом на гори та долини. Місцеві жителі також стікаються до цього району через його відомі переваги для здоров'я, оскільки його санаторії та природні джерела здавна славляться своїми цілющими властивостями.

Від Самарканда до Заамінського національного парку
Ми поїхали на автостанцію в Самарканді, щоб знайти транспорт до Зааміна. Здавалося, що автобусів там не було — лише таксі. Приватна поїздка коштувала б нам 35 00 000 сомів, або 800 000 на пасажира, якби ми їхали разом. Ми знайшли водія, у якого вже був хлопець як пасажир, і сіли в машину. Коли через деякий час четвертий пасажир не з'явився, ми запропонували оплатити решту проїзду та вирушили в дорогу.

Після двох з половиною годин дещо виснажливої їзди ми проїхали село Заамін і почали підніматися в гори. Крайовища були сухими, лише з кущами та кількома розкиданими тополями на схилах. Уздовж дороги вільно блукали корови та осли, а жінки в хуторах продавали свіжий хліб. Хлопець вийшов в одному з таких поселень. Ми продовжили рух далі вгору, водій дедалі більше нетерпляче запитував, як далеко ми збираємося їхати.

Ми проїхали повз контрольно-пропускний пункт ( місце ), де кожен з нас мав сплатити гроші за вхід до національного парку. Гори ставали вологими та зеленішими, чим вище ми їхали. Ми вийшли біля санаторію — першого та найбільшого комплексу в цьому районі, — де зосереджена більшість готелів, і почали розпитувати.

Проживання в Національному парку Заамін
Ми нічого не бронювали заздалегідь, оскільки на основних онлайн-платформах було перераховано лише кілька варіантів високого класу . Ми думали, що нам більше пощастить знайти щось на місці, але це виявилося не зовсім так. Більшість житла були шикарними шале, за які платилося чимало грошей — якщо вони ще не були повністю заброньовані. Коли ми поверталися назад, наш попередній водій проїжджав повз дорогою до села та люб’язно запропонував відвезти нас до більш доступного місця.

Ми почали з розпитування в кількох місцях для пікніків , де узбецькі родини орендують ці традиційні павільйони з великими столами/диванами, які вони називають тапчанами, щоб бенкетувати на природі. Вони хотіли взяти з нас 370 000 за один зі шторою. Ні, дякую.

Ми опинилися повз контрольно-пропускний пункт, за межами території національного парку. Зазвичай, нам би вимагали повернути квитки на виході. Однак, оскільки ми щойно зайшли, наш водій пояснив ситуацію охоронцям, і вони дозволили нам залишити квитки собі, щоб нам не довелося платити знову завтра.

У селі одразу за воротами національного парку майже кожна родина здавала кімнати у своїх будинках. Мало хто з місцевих розмовляв російською, але інші гості з міст допомагали нам з перекладом. Спочатку ми відвідали місце з гарними кімнатами, хоча вони були досить дорогими.

Зрештою, ми уклали угоду в іншому будинку через дорогу. Спочатку вони пропонували 190 000 сомів на день, включаючи приготування їжі з продуктів, які ми надали, але ми зупинилися на 160 000 лише за проживання. Кімната була скромною, обставлена п'ятьма фанерними ліжками та має вікно, з якого відкривався вид на гори. Хоча ми чули, як пацюки метушаться в стінах, вночі вони стихали. Я забув позначити його точне місцезнаходження, але це було за пару сотень метрів після воріт парку.

проживання в сім'ї в національному парку Заамін в Узбекистані
Наше проживання в сім'ї
Єдиними іншими гостями була родина з Навої. Допомігши нам з перекладом, вони запросили нас до свого тапчана. Вони пригостили нас щедрою порцією курки, хліба, кавуна, чаю, пива та горілки. Поки діти шумно гралися, а немовля спало в міні-гамаку, дорослі чоловіки весело базікали з нами, а жінки з цікавістю слухали. Тим часом діти приймаючої родини все ще наполегливо працювали, носили відра з водою та продавали хліб на узбіччі дороги.

Бенкет з узбецькою родиною в традиційному павільйоні тапчан
Бенкет з узбецькою родиною
Наш похід у національному парку Заамін
Ми встали рано, зібрали рюкзаки, вийшли на дорогу та зупинили перше таксі. Охоронець на контрольно-пропускному пункті взяв і порвав наші вчорашні квитки, перш ніж пропустити нас. Після зупинки в магазині, щоб купити води, хліба та помідорів на обід, ми дісталися до початку нашого маршруту. Поїздка на таксі від входу коштувала 28 000 сомів.

Перша частина стежки була досить крутою та заросла ялівцем, колючими бур'янами та реп’яхами — тими маленькими колючими насінинами, схожими на липучки, які прилипають до всього одягу. Щоб впоратися з ними, я придумав трюк — натягувати шкарпетки на верх своїх туристичних черевиків, щоб потім не витягувати реп’яхи зсередини взуття та між шнурками.

перевертання шкарпеток, щоб запобігти потраплянню борідок у взуття під час походу
Не допускаючи бур'янів
Ми досягли невеликої вершини з чудовими краєвидами на навколишні високі гори. Зупинившись на обід у тіні надзвичайно великого ялівцю, ми продовжили шлях. Стежка попереду була рівною та відкритою, аж поки знову не збігалася з дорогою. Ми спускалися нею приблизно кілометр і дісталися до джерела.

Вид на гори в національному парку Заамін в Узбекистані
Гарний краєвид на далекі вершини
Шер Булок, що означає «Левове джерело», було популярним місцем зборів. Черга місцевих жителів майже штовхалася, щоб наповнити пляшки та каністри. Машини, що проїжджали повз, сигналили, чи то на знак вітання, чи то від роздратування через припарковані транспортні засоби, що перешкоджали руху. Неподалік окрема черга чоловіків утворилася перед хаотично розташованим ігровим автоматом з перфорацією. У кіосках вздовж джерела продавали місцеві продукти, а сім'ї влаштовували пікніки навколишній території. Ми посиділи серед них відпочити і невдовзі привернули увагу двох дітей, які прагнули попрактикуватися в англійській мові.

Джерело Шербулок у національному парку Заамін в Узбекистані
Весна Шер Булок
Місцеві продукти на продаж на узбіччі дороги в національному парку Заамін
Місцеві продукти на продаж на узбіччі дороги
Узбеки на пікніку в національному парку Заамін
Місцеві жителі на пікніках
Потім ми продовжили свій шлях назад дорогою, зручно йдучи широким тротуаром. Місцеві туристи на машинах, що проїжджали повз, сигналили, махали руками або фотографували нас. Приблизно за 4 км вниз, до одного з найрозкішніших курортів парку, ми дісталися водоспаду Заамін. За його відвідування потрібно було сплатити додаткову плату, тому ми вирішили натомість випити в кафе біля входу та помилуватися водоспадом здалеку.

Вид на водоспад Заамін в Узбекистані
Вид на водоспад Заамін
Саме там ми й мали намір закінчити наш похід, але знайти таксі виявилося не так просто, як я очікував. Ми продовжували йти пішки та одночасно подорожувати автостопом. Двоє неофіційних таксистів зупинилися, але хотіли скористатися цим і взяти за це цілий статок. Зрештою, добра молода пара зі столиці зупинилася та безкоштовно підвезла нас до нашого житла. Ми повечеряли салямі та вершковим сиром з місцевого магазину та відпочили перед завтрашньою поїздкою до Ташкента .